クロスプラットフォーム対応のゲームボーイ用ゲームビルダー「GB Studio v3.0」がリリースされています。詳細は以下から。
GB Studioは英ロンドンのWebデザイナーChris Maltbyさんが2019年から開発しているゲームボーイ用ゲームビルダーアプリで、作成したゲームはゲームボーイROMに書き出してゲームボーイエミュレーターでプレイしたり、Web上に公開することが出来ますが、このGB Studioがv3.0へメジャーアップデートしています。
GB Studio v3.0では新たにGBVMベースのゲームエンジンが採用され、視差効果を利用したスクロールを背景に設定できるようになった他、より大きなスプライトやアニメーションをサポートしたスプライトエディター、ミュージックエディター、マルチフォント、ゲームボーイ互換機「Analogue Pocket」用ファイル(.pocket)への書き出し機能などが実装されています。
GB StudioはElectronやNode.jsなどのWebベースの技術を利用して開発されているためMacやWindows, Linuxのクロスプラットフォームで動作し、Mac版のシステム要件はOS X 10.10 Yosemite以上で、ベース価格は15ドルとなっていますが、これまで通り無料でダウンロードして利用することが出来るので、ゲームを作成してみたい方はチェックしてみてください。
GB Studio v3.0.0のリリースノート
- Moved to new GBVM based game engine (big thanks to untoxa)
- Added sprite editor with support for large sprites and multiple animation states
- Added ability to define idle animations, jump and climb animations for platform scenes and hover animations for point and click scenes.
- Added hUGEDriver music support
- Added music editor for .uge files (thank you to pau-tomas + Daid and Superdisk for the inspiration and support)
- Added parallax background support
- Added math expression events to simplify performing calculations
- Added support for multiple saves slots
- Added ability to create .pocket files for use on Analogue Pocket
- Allow sprites and backgrounds to share vram, lets you use more sprite tiles on backgrounds with fewer tiles
- Increased the number of background palettes available per scene to 8
- Added ability to set 8 sprite palettes per scene, sprites can choose which palette to use per 8px x 16px tile
- Allow cancelling a build in progress
- Add support for Super GB border images
- Add ability to store 3 save slots
- Add ability to fire script when leaving a trigger
- Added ability to use additional custom emotes by adding images to assets/emotes.
- Updated “Add Event” menu to group events and allow setting favourites.
- Moved emulator to use binjgb
- GB Studio – GB Studio
- chrismaltby/gb-studio: Visual retro game maker – GitHub
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